________

Analiza si explicarea cuvântului: curvie (gr. porneia)




   Curvia (gr. porneia), adicã comportament si relatii sexuale imorale; aceasta mai presupune a gãsi plãcere în ilustratii, filme sau scrieri pornografice.
    Porneia este folosit aici ca un termen general care denotã relatii sexuale imorale si nelegitime. Derivatia probabilã a cuvântului aruncã multã luminã asupra atitudinii mintii. Porneia înseamnã prostitutie, iar porne înseamnã prostituatã. Se pare cã aceste cuvinte sunt toate legate de verbul  pernumi, care înseamnã a vinde. Esentialmente, porneia este dragostea care este cumpãratã si vândutã - care nu este deloc dragoste. Eroarea cea mare si fundamentalã în aceasta este cã persoana care este plãtitã pentru o astfel de dragoste, nu este defapt consideratã o persoanã, ci un lucru. El sau ea este un simplu instrument prin care sunt satisfãcute nevoile de senzualitate si patimã. Adevãrata dragoste este uniunea perfectã între douã personalitãti astfel încât ele sã devinã o fiintã, astfel încât fiecare sã gãseascã propria sa împlinire în uniunea cu celãlalt. Porneia descrie relatia în care una din pãrti poate sã fie cumpãratã, la fel cum este cumpãrat un obiect, si poate fi aruncatã asa cum arunci ceea ce nu-ti mai trebuie, o relatie în care nu existã nici unitatea nici respectarea personalitãtii.
    Este semnificativ faptul cã Pavel începe tocmai cu acest pãcat. Moravurile în lumea greco-romanã din timpul Noului Testament erau un adevãrat haos. Descriind timpul în care a trãit Lucian, si anume prima jumãtate a secolului al doilea, J.J. Chapman scrie: "Lucian a trãit într-o epocã în care rusinea pãrea sã fi dispãrut de pe suprafata pãmântului."
    Împotriva acestei imoralitãti sexuale se îndreaptã Pavel. El este îngrozit de faptul cã pe corinteni nu-i înspãimântã cazul în care un om trãieste cu nevasta tatãlui sãu (1 Corinteni 5: 1). Omul trebuie sã se pocãiascã de astfel de pãcate sau de asa-zisa lui viatã de crestin, care este o batjocurã (2 Corinteni 12: 21). Crestinul trebuie sã se abtinã total de la acesta (1 Tesaloniceni 4: 3); el trebuie sã-l evite (1 Corinteni 6: 18);el trebuie sã omoare faptele lui (Coloseni 3: 5). El este acel pãcat prin care omul, în mod clar si fãrã confuzie, pãcãtuieste contra propriului trup (1 Corinteni 6: 18); iar trupul nu este pentru imoralitate, el este pentru Domnul
(1 Corinteni 6: 13).
    Pasaje unde mai regãsim cuvâtul: (Matei 5: 32; 19: 9; Faptele Apostolilor 15:20, 29;21:25)