|
Analiza si explicarea unor termeni folositi în Biblie |
Rãbdare
(gr. hupomoné) este
unul dintre cele mai nobile cuvinte din Noul Testament. În mod normal
este tradus cu “rãbdare” sau “îndurare”, dar dupã cum
vom vedea, nu existã nici un singur cuvânt care sã
transmitã plenitudinea semnificatiilor lui. În greaca clasicã
nu este un cuvânt obisnuit, este folosit cu referire la suportarea
trudei care l-a nãpustit pe om împotriva vointei sale, este
întrebuintat pentru a descrie suportarea sentimentului de durere,
suportarea socului bãtãliei si gândului cã se
apropie moartea. Cuvântul are o utilizare foarte interesantã
- este folosit cu referire la capacitatea unei plante de a trãi
în conditii dificile si nefavorabile. În limba greacã
de mai târziu, în literatura iudaicã ulterioarã,
este deosebit de comun, de exemplu, în 4 Macabei, cu privire la acea
calitate „a puterii de a rãmâne spiritual”, care le-a dat
oamenilor capacitatea de a muri pentru Dumnezeul lor.
În Noul Testament, substantivul
hupomone este folosit de 30 de ori, iar verbul corespunzãtor
hupomein este folosit în acest sens de aproximativ 14 ori.
Dupã cum am spus, traducerea normalã a substantivului este
“rãbdare“ iar a verbului “a îndura, a suporta“, dar când
examinãm folosirea lui în detaliu, încep sã aparã
anumite adevãruri la suprafatã.
În traducerile românesti:
B 1688, I 1874, B 1914, :rãbdare; B 1968, Cornilescu, P1975 :statornicie.
(i) Hupomone este foarte
frecvent întrebuintat în legãturã cu “necazul“.
Necazul lucreazã rãbdare (Romani
5: 3). Crestinul trebuie sã dea dovadã cã este
crestin prin “rãbdare” si în “necazurile” cu care este confruntat
(2 Corinteni 6: 4). Tesalocienii
sunt laudati pentru “rabdarea” si credinta lor in timp de “prigoane” si
de “necazuri” (2 Tes.1:4). Crestinul trebuie sa fie rabdator (hupomenein)
in “necaz”. Aceasta utilizare este fregventa in special in Apocalipsa,
care este in mod caracteristic cartea martirului (comp. Apoc. 1:9;
3:10; 13:10).
(ii) Hupomone este intrebuintat
in legatura cu “credinta”. Incercarea credintei produce “rabdare” (Iacov
1:3). Prin hupomone este perfectionata credinta .
(iii) Hupomone este
utilizat in legatura cu “speranta” (Rom. 15:4,5). “Rabdarea sperantei”
tesalocienilor este laudata (Tes. 1:3).
(iv) Hupomone este legat de
“bucurie”. Viata crestina este marcata de “rabdare” si de o capacitate
de a suferi cu bucurie(Col. 1:11)
Cel mai adesea
hupomone este legat de un oarecare tel al gloriei, de o maretie care va
veni. Exista prea multe referinte , pentru a le cita in intregime (Luca
21:19; Rom.2:7; Evrei 10:36; 12:1; 2 Tim. 2:10, 12; Iacov 1:12; 5:11)
Si acum
putem sa vedem esenta si caracteristica acestei mari virtuti care este
hupomonde. Ea nu este rabdarea care poate sa se aseze, sa-si plece capul
si sa lase lucrurile sa cada peste ea, indurand totul pana cand furtuna
a trecut. Nu este doar, dupa cuvintele scotianului, “a tolera” anumite
lucruri. Este spiritul care poate sa indure lucrurile,nu pur si simplu
cu resemnare, ci cu o speranta inflacarata; nu este spiritul static care
indura in locul in care se afla, ci spiritul care suporta anumite lucruri
pentru ca stie ca aceste lucruri conduc spre un tel gratios; nu este rabdarea
care asteapta cu tristete un sfarsit, ci rabdarea care spera, radiind intr-un
nou inceput. Acest spirit a fost denumit “consegventa masculina supusa
incercarilor”. S-a spus ca ea are intotdeauna un fond de andreia, care
inseamna curaj. Chrysostom denumeste hupomone radacina tuturor lucrurilor
bune, mama pietatii, un fruct care nu se strica niciodata, o fortareata
care nu este cucerita niciodata,un port care nu cunoaste furtuni”. El o
numeste “fegina virtutilor, fundamentul actiunilor corecta, pace in timp
de razboi, liniste in furtuna, siguranta in miljocul urzelilor“, si nici
violenta omului nici fortele raului nu potsa-I dauneze in vreun fel.
Aceasta
este calitatea care in tine pe om in picioare in bataia vantului. Este
virtutea care poate sa transforme cea mai grea incercare in glorie, pentru
ca in spatele durerii, ea este capabila sa intrezareasca telul final. George
Matheson, care era lovit de orbire si deceptionat in dragoste, a scris
o rugaciune in care cere sa poata accepta vointa Domnului, nu cu o resemnare
muta, ci cu o bucurie sfanta ; nu numai cu murmur, ci cu o cantare de lauda”.
Numai hupomone poate sa dea unui om puterea de a face asa.